…“Každé dítě by mělo dostat výchovu, která mu umožní vidět ve své každodenní práci velký a lidský význam. Žáci by měli být vedeni k samostatnému myšlení a řešení problémů bez vnucování autoritativních názorů.“ (z knihy Ne pro zisk, Martha Nussbaum)
S touto myšlenkou už před sto lety přišel John Dewey, americký filosof a pedagog.
Dewey učil úctě k manuální práci, zatímco tradiční školy preferovaly sedavá zaměstnání.
Plnění úkolů děti přirozeně vedlo k dotazování o věcech, procesech a materiálech.
Chtěl, aby se děti učily bez tlaku vnější autority a snažily se porozumět problémům, rozvíjet tvořivost, iniciativu a kritické myšlení.
Jeho odkaz zůstává platný i dnes. Naše školství potřebuje reformy. Mnoho škol stále preferuje autoritativní přístup, který děti frustruje, místo toho, aby byly vedeny k samostatnému myšlení a řešení problémů.
✨ Je čas vrátit se k Deweyho ideálům a dát dětem prostor pro tvořivé a praktické učení, kde se budou cítit respektovány a podporovány.
✨ Vidět ve své každodenní práci velký a lidský význam, je výrazem sebeúcty a to je to podstatné, co bychom měli v budoucí generaci podporovat. Ne pro zisk, ale pro sebeúctu se učíme.
✨ Je čas vrátit se k budoucnosti, kde děti nejsou jen studenty, ale tvůrci své vlastní cesty.
Ema Kuby
#psychologie #paměť #učení #osobnírozvoj
Přijďte, těším se na vás :)